Kamis, 12 November 2015

Sinusitis Visi Dan Komplikasi lain

Sinusitis Visi Dan Komplikasi lain

Adakah anda bimbang bahawa anda resdung boleh membawa kepada masalah lain? Memang benar dan visi resdung dan juga komplikasi lain boleh menyebabkan daripadanya. Walau bagaimanapun, anda tidak perlu panik hanya lagi. Berikut adalah beberapa maklumat lagi yang akan membantu anda memikirkan komplikasi ini. Dengan pemahaman yang lebih sedikit, anda akan dapat untuk menghadapi dan menangani situasi ini dengan sewajarnya.

Sinusitis Wawasan

Salah satu soalan yang popular ditanya sekitar kira-kira apa-apa jangkitan sinus atau keradangan adalah apa kesan mereka ke atas mata. Kebenaran yang mudah adalah ada sambungan, bagaimanapun, kebanyakan masa tanda-tanda yang sangat kecil. Perkara-perkara umum yang berkaitan dengan turun suar seperti mata berair dan penglihatan kabur biasanya hasil daripada isu perparitan dari hidung. Masalah sinus boleh menyebabkan masalah saliran dengan hidung yang akhirnya boleh menyekat pengaliran air mata dari mata, menyebabkan penglihatan kabur dan berair.

Komplikasi

Nama rasmi komplikasi penglihatan akan menjadi komplikasi orbit. Menurut Dr Jay Dutton dari Amerika Rhinologic Society, komplikasi orbit dan lain jarang berlaku. Jika anda merawat masalah resdung dengan betul, anda tidak perlu bimbang tentang ini. Walau bagaimanapun, kerana sinus yang dekat dengan sebahagian daripada organ-organ lain di kepala, termasuk otak, anda mungkin masih ingin tahu lebih lanjut mengenai ini.

Orbital

Mari kita mulakan dengan mata. Terdapat empat pasang sinus di sekeliling tengkorak kami: rahang atas, frontal, ethmoid, dan sphenoid itu. Tiga yang pertama adalah semua sangat dekat dengan mata. Jika jangkitan dari mana-mana spread ini dengan mata, keradangan kelopak mata, abses dan kebutaan boleh berlaku.

Intrakranial

Frontal, ethmoid, dan rongga sphenoid semuanya terletak berhampiran ke otak. Terdapat lapisan tulang di antara mereka tetapi jika jangkitan itu berjaya melepasi tulang ini, ia boleh sampai ke cecair dan tisu yang melapisi otak, menyebabkan meningitis. Jangkitan diketahui merebak ke otak itu sendiri menyebabkan masalah yang teruk seperti comas, sawan, dan juga kematian!

Osteomielitis

Menurut Dr Dutton, tulang sekitar sinus juga boleh menyala-nyala dalam keadaan yang dikenali sebagai osteomielitis. Hal ini boleh menyebabkan masalah yang teruk dalam tulang dan organ-organ yang berhampiran tulang: mata dan otak serta organ-organ lain.

Apa nak buat!?

Sekali lagi, jangan panik! Ini adalah sangat jarang berlaku. Juga, jika anda boleh mendapatkan untuk keadaan sinus anda dengan betul, anda perlu tidak perlu bimbang terlalu banyak tentang komplikasi ini. Caranya dengan sinus anda adalah untuk mengetahui apa yang menyebabkan masalah anda. Menurut Klinik Mayo, alahan dan jangkitan biasanya di belakang masalah ini. Mereka juga menunjukkan bahawa antibiotik tidak mungkin satu-satunya tindakan yang diperlukan. Malah, Klinik Mayo menyatakan bahawa antibiotik tidak perlu dalam kedua-dua kes akut dan kronik. Ubat anti-bakteria boleh digunakan untuk merawat jangkitan bakteria tetapi biasanya keadaan ini adalah disebabkan oleh perkara-perkara lain daripada jangkitan bakteria.

Klinik Mayo mencadangkan semburan hidung atau ubat-ubatan anti-radang untuk melegakan beberapa gejala. Mereka juga membuat cadangan hidup-amalan seperti minum air yang banyak, melaksanakan hak, tidur betul, dan makan yang betul. Juga, Klinik Mayo menyokong penggunaan Neti Pot dan teknik pengairan sinus serta Penyedutan wap. Humidifiers juga boleh membantu teknik pencegahan. Alahan adalah penyebab biasa, cuba untuk menguruskan pendedahan anda kepada alergen anda juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar