Kamis, 12 November 2015

Perubatan Herba Melalui Zaman

Perubatan Herba Melalui Zaman

Seawal 6 kepada orang abad ke-9 yang telah lulus maklumat dan menulis tentang kegunaan tumbuh-tumbuhan, dari tahun 1600-an sebagai perkataan bertulis menjadi tempat lebih biasa melalui peningkatan ulama dan akhirnya mencetak, rekod menjadi lebih mudah didapati. Ubat-ubatan herba secara beransur-ansur dikemaskini dari idea-idea asal yang telah wujud selama berabad-abad, dengan letupan idea-idea baru dari 17C dan seterusnya yang telah bertanggungjawab dalam pembentukan nombor banyak ubat-ubat herba yang wujud hari ini. Di China dan India rawatan perubatan berasaskan ekstrak dari tumbuh-tumbuhan dianggap sangat kuno, karya-karya asal menangani penyembuhan daripada tumbuh-tumbuhan. Maklumat mengenai perubatan herba adalah luas dan merebak ke seluruh beratus-ratus suku kaum.

Untuk memahami bagaimana pelbagai tumbuhan menyumbang kepada penyakit dan gejala-gejala yang mereka telah merawat, hubungan antara loji dan kesan ke atas penyakit tertentu telah diwujudkan, sekali ini dilakukan mereka kini membuat keputusan bagaimana untuk mengenal pasti mereka. Sehingga lewat 1600-an tumbuh-tumbuhan dan daun mereka semata-mata diterangkan, secara beransur-ansur bahagian bunga mula mendapat nama, kemudian tumbuh-tumbuhan menjadi lebih terkenal, yang membawa kepada mereka diberi nama Latin, yang kemudian diterjemahkan dan mengakibatkan keadaan yang kita ada hari ini, di mana kebanyakan tumbuh-tumbuhan mempunyai dua nama nama Latin dan terjemahan bahasa Inggeris.

Pada akhir 1700-an ia adalah bunga, kelopak dan buah-buahan yang diklasifikasikan tumbuhan, pengetahuan bagaimana tumbuhan telah menjadi dan pemahaman setiap bahagian dan ciri-ciri perubatan telah direkodkan dalam buku teks, buku ini dibahagikan kepada spesies dan tumbuhan terperingkat dari seluruh dunia, kumpulan spesies telah sentiasa dikemaskini dan berubah untuk memberikan kita jenis spesies yang kita ada hari ini.

Seperti kedatangan pelancongan antara negara-negara menjadi lebih meluas dan orang ramai mula untuk perjalanan mereka kini mencari untuk membawa kembali tumbuh-tumbuhan yang akan dapat meningkatkan dan menggunakan diri mereka sendiri. Travellers mula belajar dari orang-orang asli kerana mereka lulus pada pengetahuan mereka mengenai tumbuh-tumbuhan dan persatuan mereka dengan ubat-ubat dari negara-negara lain, tidak lama lagi kaedah baru untuk merawat penyakit biasa dikenali.

Di Amerika Syarikat penemuan dan penggunaan tumbuh-tumbuhan perubatan mencecah paras tertinggi pada lewat 1800, peneroka telah dihantar untuk menyusun maklumat baru mengenai tumbuh-tumbuhan yang mereka boleh gunakan untuk tujuan perubatan, dalam jurnal perubatan tumbuh-tumbuhan baru dilaporkan hampir setiap minggu dan doktor mula belajar daripada ini dan datang untuk bergantung kepada mereka dan bukannya menggunakan beberapa beberapa rawatan yang ada dan sering diragui.

Pada awal tahun 1900 perkara mula berubah dan kebergantungan kepada perubatan herba telah dikurangkan sebagai dadah sintetik baru datang ke dalam penggunaan, profesion perubatan mula beralih kesetiaan mereka kepada ubat-ubatan baru dan bukan, bagaimanapun secara beransur-ansur kedua-dua profesion perubatan dan rakyat mereka merawat memperolehi dadah sintetik telah kesan sampingan dan pada 1970-an ubat-ubatan herba mula mengambil barisan hadapan sekali lagi sebagai ubat yang sedang ditetapkan mula mendapat lebih mahal dan kurang berkesan, kesan sampingan juga boleh menjadi sangat mengganggu dan tidak boleh diabaikan , jadi orang sekali lagi mula melihat perubatan herba dalam cahaya yang baru dan mula untuk mendapatkan pengetahuan yang lebih baik bagaimana tumbuh-tumbuhan ubatan dan herba yang bekerja dan apa alternatif perubatan herba boleh lakukan untuk mereka. Ini telah membawa kepada satu bentuk revolusi mini hari ini lebih banyak syarikat yang menjadi terlibat dalam penyelidikan, pembuatan dan promosi perubatan alternatif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar