Kamis, 12 November 2015

ABC Kesihatan Asli - Bahagian 1

ABC Kesihatan Asli - Bahagian 1

Dengan begitu ramai orang bergerak ke arah kaedah kesihatan semula jadi, ada baiknya kita mengkaji semula beberapa istilah biasa dalam bidang kesihatan semula jadi. Ada kaedah yang tidak terkira banyaknya penyembuhan semulajadi yang telah digunakan sejak awal manusia. Keluarga, puak-puak, dan komuniti orang telah menggunakan perubatan semula jadi lama sebelum pembangunan MRI dan Prozac. Ini hanyalah satu gambaran ringkas mengenai beberapa istilah biasa dalam kesihatan semula jadi. Nantikan segmen masa depan.

Perubatan Alternatif - Merujuk kepada apa-apa amalan yang berkaitan dengan kesihatan yang tidak biasa moden (allopathic, barat) perubatan; termasuk akupuntur, ubat-ubat herba, homeopati, dan banyak lagi.

Ayurveda - amalan A berabad-abad lamanya kesihatan holistik yang berasal dari India. Ayurveda melibatkan segala-galanya daripada yoga dan meditasi untuk makanan, herba dan amalan gaya hidup. Diterjemahkan sebagai "Sains Hayat" dan adalah berdasarkan kepada tiga jenis badan / personaliti dipanggil doshas.

Herbology - Kajian mengenai penggunaan tumbuh-tumbuhan dalam mengembalikan atau mengekalkan kesihatan dan keseimbangan. Tumbuh-tumbuhan atau ekstrak tumbuhan digunakan secara dalaman atau luaran untuk merawat atau menyokong pelbagai syarat dari penyembuhan luka, sembelit, tekanan dan banyak lagi.

Holistik - Menekankan kesihatan seluruh badan, minda dan semangat.

Homeopati - Sering dikelirukan dengan "Holistik". Homeopati telah dibangunkan oleh seorang doktor bernama Samuel Hahnemann. Ia merupakan satu kaedah merawat penyakit dengan mengimbangkan tenaga dan memulihkan tenaga kehidupan penerima. Ubat-ubatan homeopati adalah penyelesaian ultra-dicairkan bahan yang berasal daripada tumbuhan, mineral atau haiwan sumber. Homeopati beroperasi di bawah "Hukum Similars" atau "seperti melayan seperti" di mana ubat yang mengandungi intipati bahan yang akan menyebabkan gejala yang sama bahawa ia digunakan untuk merawat, jika diberi pada dos yang lebih tinggi.

Perubatan Integratif - Menggabungkan (mengintegrasikan) kaedah kedua-dua perubatan timur dan barat, seperti menggunakan herba atau akupuntur untuk melegakan kesan-kesan sampingan kemoterapi.

Tentera Life - Tenaga yang mengalir melalui badan hidup. Dipanggil Qi (chi) dalam bidang perubatan Cina dan Prana dalam Ayurveda dan Yoga. Daya hidup mengalir melalui saluran dalam meridian badan dipanggil dan meluas di luar badan dalam aura.

Naturopath - Merujuk kepada profesional kesihatan semula jadi yang dilatih sebagai sama ada Pengamal perubatan semula jadi tradisional atau Pengamal perubatan semula jadi Perubatan. Orang-orang ini memberi tumpuan kepada merawat dan mencegah penyakit dan memulihkan / mengekalkan keseimbangan menggunakan kaedah semula jadi. Setiap Naturopath akan mempunyai pelbagai modaliti yang mereka laksanakan berdasarkan kepakaran latihan yang unik.

Perubatan Tradisional Cina - Sering disingkatkan sebagai TCM; amalan berabad-abad lamanya kesihatan holistik yang berasal dari China. Rawatan dan amalan gaya hidup berputar, agak, sekitar yang personaliti jenis yang anda adalah; bumi, api, kayu, logam atau air. Termasuk analisis lidah dan penggunaan herba, makanan, dan amalan seperti akupunktur untuk mengimbangi Qi. Untuk menentukan jenis personaliti anda, mengambil kuiz dalam talian di http://www.horseharmonytest.com/Person/

Diet Makanan Seluruh - Banyak kaedah kesihatan semulajadi mempunyai asas mereka dalam pemakanan dan paling mengesyorkan diet termasuk makanan keseluruhan. Makanan keseluruhan adalah lurus dari alam semula jadi. Mereka adalah murni dan tidak diproses sebelum mereka sampai ke rumah anda. Biasanya makanan diet keseluruhan kebanyakannya vegetarian dengan bahagian-bahagian kecil produk haiwan organik atau semulajadi yang dihasilkan termasuk. Beberapa contoh makanan keseluruhan adalah epal, barli, basil, kacang mentah, lobak, telur dan kacang.

Untuk menentukan dosha Ayurveda, lawati: http://doshaquiz.chopra.com/ Pertimbangkan menyiasat satu atau lebih daripada syarat-syarat yang disenaraikan di atas dan nikmati faedah-faedah kesihatan semula jadi!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar